Kliklah dulu tawaran-tawaran yang menarik disini

Sunday, April 1, 2018

Trip Ke Beijing Day 1

Cuti sekolah Mac 2018 datang lagi..... setahun lepas, aku dah beli tiket ke Beijing.... asalnya aku beli family aku dgn harga RM500/pax... ajak jugak family adik2 ipar konon2 nak ler jalan2 family trip mcm vietnam dulu2... aku mmg suka jalan2 ramai2 ni... sekali diaorang x jadi then my mil nak ikut.... oklah kita tambah MIL sorang dapatlah harga RM1000.... pastu balik kampung rumah mak abah ku... dengar kami nak ke Beijing, time tu jugak dia bagi duit siap pakej nak ikut jugak.... So, aku belilah tiket dapatlah harga RM1000/pax utk mak abah aku..... maka, planning ni setahun simpan sambil2 tu bolehlah search pakej2 murah sebab bawak anak2 kecik dan warga emas kan....

Oklah... dipendekkan cerita... sampailah hari kejadian, sebab nak tunjuk gambar kan.... he heee... tapi sebelum tu nak cerita sikit yang aku memang buat research jugak nak ke beijing ni... wheather ke.. kemudahan ke.. telefon ke.. makanan ke... transport ke... apa2 jek lah aku cuba baca2 pengalaman2 orang2 yang pernah kesana...

Wheather jangkaan minimum sehingga 4C... sampai sana jam 4.50 pagi suhu berada pada 6C.... Tapi yang tak sangka... agaknya kami seat belakang, so paling last keluar.... pastu masuk bilik air cuci muka bagai.... cop imegresen dsb.. ambil beg pun sampai dah berhenti beg tu berpusing... keluar2 jumpa agen kul 6.00 pagi!!.. eh dah kul 6.00pagi dah terang... pergh lama betul kami dalam airport ni.. ha haaa... mesti agen tu benggang jek tunggu kami!!...

Actually, kami ke KLIA2 pada jam 6 petang... sebelum tu kami dah gerak dari Mersing ke Pasir Gudang & Air Tawar 5  ambil our parent dulu... kami gerak 2 kereta.. aku ambil mak abah aku... suami ambil mak dia.. kami gerak dari rumah mak masing2 dalam jam 1 tengahari berkejar ke kambing 40 hari... peminat kami anak beranak.... so, kami berjanji tunggu disana... aku sampai dulu... dalam kul 2.45ptg masih ramai orang... parking pun jauh.... hu huuu.. order 2 dulang ( x terhabis )... dan kami gerak semula dalam jam 4 petang...

Sampai homestay Uteh dalam jam 7.00 petang.... owner yang sangat2 baik sebab bagi peluang kami checkout lambat.... kami checkout dalam jam 4 ptg.... ke rumah besam MIL utk letak sebuah ketera disitu. satu lagi kereta kami berhimpit2 sket utk ke KLIA2... sekali jalan senang.

Sementara tunggu checkin beg dibuka... lepak2 dulu.... awal betul kami sampai

kul 6.00 petang kami dah sampai... flight kul 10 lebih malam ni

Beg2 kami yang dijangka akan beranak pinak balik nanti

Sungguh ya Allah... Lindungilah mereka.. semua ini adalah insan2 yang sangat aku sayangi... 

Mak Abah tersayang.... Sungguh aku bersyukur dapat peluang berjalan2 ke nagara orang dengan mereka.
Dalam jam 6.30 petang, kaunter beg dah di buka.. beratur.. check beg dsb gitu gini siap semua dah margrib.... masuk imegresen... check sana sini... jalan kaki ke platform lagi... dah kul 8 malam.... lom sampai pintu gate... kami solat dulu.... senang dah solat.... sampai di pintu gate berlepas dalam kul 9.00 malam, sedangkan gate di buka pada jam 9.30 malam... hu huu... yang ni menunggu lagi.. dengan tiada kerusinya.. kami dok atas lantai jek beramai2.... ramai gak yang follow kami seat atas lantai ni.. ha hahaaa....

Ok... Checkin lugage...
KLIA2

Solat jamak Margrib dan Isyak

Yang ni dah masuk boarding.. dapatlah seat.... menunggu lagi.. tapi x lama dah...

Smentara menunggu tu, anak2 nak pakai baju sejuk diaorang... excited naik katebang...

Ok... ini seat aku yang memang dah beli... depan mak abah... belakang MIL dan syasya
Seat kami ke Beijing.. Moga selamat dan dipermudahkan... aminnn...

Flight ke Beijing mengambil masa 6 jam.... 2 jam terbang aku dah terjaga.. ingat dah nak sampai... sekali baru 2 jam!! aduhhhhhh lamanya rasa....... dah terjaga memang susah nak tido.... tengok abah pun x tido rupanya..... tengok2 gak abah ok tak... selesa tak... boleh tak... nampak masih ok... cuma kesian mesti penat.... dan waktu ni dia bagi makan.... orang tengah letih ngantuk diberi makan... ha haa.... makan jeklah kan sebab dah beli.... pas makan kita sambung tido yang macam x tidoooo....

Okeylah.... sampai di Beijing esok harinya, 22hb Mac 2018 pada suhu 6Celcius.... pada jam 4.40 pagi... Alhamdulillah selamat sampai beijing... keadaan gelap dari tingkat kapal terbang... sampai dah terang bila jumpa agen disana... ki kiii.... oke bye... sambung hari ke2 kami di Beijing...

Video ringkas kami ke beijing klik sini ok!.

Trip Beijing 22-26 Mac 2018



No comments:

Jom tengok gambo2.........